De Editie van 2020 wordt geleid door de chef-dirigent Mathieu Romano van Ensemble Aedes uit Parijs. De Meesters van deze editie zijn vier zangers van Ensemble Aedes. De twintig Gezellen zullen in de loop van oktober worden geselecteerd uit de aanmeldingen die volgen op de oproep voor deelname en eventueel op basis van (aanvullende) audities.
Ensemble Aedes
Ensemble Aedes werd in 2005 opgericht door Mathieu Romano. De missie van het koor is niet alleen alle grote werken uit te voeren, maar ook het minder bekende koorrepertoire uit de afgelopen vijf eeuwen. Hedendaagse muziek vormt daarin een essentieel onderdeel. Regelmatig nodigt het ensemble specialisten uit om met de zangers programma’s in te studeren, zoals Hervé Niquet voor Franse barokmuziek of Dominique Visse voor repertoire uit de Renaissance. Ensemble Aedes werkt regelmatig samen met bekende ensembles zoals Le Cercle de l’Harmonie, Les Musiciens du Louvre Grenoble, het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Latvian Radio Choir en de Maîtrise de Paris.
Ensemble Aedes treedt op in grote zalen en op festivals (Théâtre des Champs Elysées, Philharmonie de Paris, Festival d’Art Lyrique d’ Aix-en-Provence). Hun tweede a capella opname (Ludus Verbalis vol. 2) kreeg in januari 2013 een Diapason d’or.
Mathieu Romano
Dirigent Mathieu Romano (1984) studeerde fluit, piano en directie aan de Conservatoire National Supérieur de Musique (CNSM) in Parijs. Hij werd vervolgens toegelaten tot de masteropleiding directie en studeerde af in 2013. Mathieu Romano legt zich erop toe om zowel orkesten als koren te dirigeren, en volgde masterclasses bij o.a. Pierre Boulez, Susanna Mälkki, François-Xavier Roth, Stephen Cleobury, Hans-Christoph Rademann, Catherine Simonpietri en Didier Louis. Als orkestdirigent dirigeerde hij onder meer het Orchestre d’Auvergne. Hij assisteerde Paul Agnew bij de productie van G.F. Haendel’s La Resurrezione, was assistent dirigent bij het Orchestre Français des Jeunes in de zomers van 2013, 2014 en 2015, en was Marc Minkowski’s assistent dirigent bij het Festival d’Art Lyrique in Aix-en-Provence in 2014.
Laura Holm (sopraan)
Laura Holm studeerde lyrisch zang aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Ze heeft een ecclectisch smaak wat te zien is aan de diversiteit van haar repertoire. Ze voert regelmatig de grote oratoriumwerken uit van Mozart, Bach, Vivaldi, Mendelssohn, Brahms en Honneger. Ze zingt onder begeleiding van pianisten als Annt Le Bozec, Yoan Héreau en Remy Cardinale. Haar ervaring met hedendaagse muziek deed ze op met onder andere het Bela-kwartet (Adonaïs van Bruno Ducol) en het Ensemble Intercontemporain (Giordano Bruno van Francesco Filidei en Coro van Berio).
Tijdens haar opleiding studeerde ze vocale techniek bij Chantal Mathias en Glenn Chambers, repertoire bij Anne Le Bozec, Susan Manoff, Kenneth Weiss, Olivier Reboul, Jeff Cohen en volgde ze masterclasses bij Raphaël Pichon, Marc Minkowski, Regina Werner, Alain Buet, Emmanuelle Haïm, Elène Golgevit. In 2018-2019 zong ze Le Roi David van Honegger in Angers en Nantes met het Orchestre National du Pays de Loire en Le Nain van Zemlinsky in het Théâtre de Caen. Binnenkort is ze te horen met de Philharmonie de Paris, in Euphonia, een spektakel van Arnaud Marzorati naar de roman van Berlioz en ze zingt de rol van Ilia in Idomeno van Mozart.
Laia Cortes Calafell (alt)
Laia Cortes Calafell is vanaf haar jeugd betrokken bij verschillende zanginstituten waar ze werd aangemoedigd muziek, piano en zang te studeren. In 1996 behaalde ze haar muziekdiploma aan het Conservatori Municipal de Música de Barcelona. In 2003 verkreeg ze een plek bij de Guildhall School of Music and Drama, waar ze haar bachelorstudie volgde bij professor Laura Sarti. Ze studeerde cum laude af in 2008 bij professor Annette Thompson. Met een beurs van de prestigieuze Fundacion Caja Madrid vervolgde zij haar masterstudie bij de International Opera Academy in België.
Laia zong bij prestigieuze orkesten zoals het Orchestre des Champs Elysees, het Festival Orchestsra Budapest en de Capilla Real de Madrid. Ze werkte met topdirigenten zoals Herreweghe, Heltay, Gershonshon en Ivan Fischer. Tijdens haar operadebuut bij het Teatro Real in Madrid zong zij de rol van Modestina in de opera Il Viaggio a Reims van Rossini. Ze zong met Mark Padmore tijdens het Young Artist Programme in Aldebourgh in de rol van Troyana in Mozarts Idomeno. Daarnaast volgde Laia masterclasses bij onder andere Nancy Argenta, Rylan Davies en Mark Padmore.
Anthony Lo Papa (tenor)
Anthony Lo Papa studeerde zang aan het conservatorium van Besançon en aan het conservatorium van Montreuil. In 2003 vervolgde hij zijn opleiding aan het conservatorium van Parijs waar hij lessen volgde bij onder andere Mireille Alcantera en masterclasses bijwoonde van Jeanine Reiss en Margreet Honig. Hij ontving zijn diploma in 2007. in 2010 ontving hij zijn Certificat d’Aptitude voor zijn vocale techniek. Hij specialiseerde zich in het Lied-repertoire bij Ulrich Messthaler in Royaumont.
Zijn repertoire gaat van oude muziek naar hedendaagse muziek. Anthony zingt met evenveel plezier de muziek van Bach en monteverdi en opera’s van Purcell en Lully, als werken van Stockhausen of werken van Brecht/Weill. Hij zong rollen in opera’s van mozart, Handel en Britten. Hij werkte samen met persoonlijkheden als William Christie, Laurence Equilbey, Daniel Harding, Marc minkowski, Kurt Masur en Vincent Dumestre.
Igor Bouin (bas)
Igor Bouin begon op 9-jarige leeftijd met zingen op het Charles Brownkoor in Boulogne-sur-mer, gedirigeerd door Daniele Facon. Na het Conservatorium van Lille studeerde hij aan de Maitrise de Notre Dame in Parijs en vervolgens aan het Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse in Parijs. Daar sloot hij cum laude de master zang af. Igor wijdt zich aan zijn twee passies: kamermuziek en opera. Hij is medeoprichter van het trio Musica Humana, waarmee hij in heel Frankrijk en in het buitenland zingt. Igor is ook te beluisteren met het Clement Janequin ensemble (dirigent Dominique Visse) en hij zingt bij het Concert Spirituel(dirigent Herve Niquet).
Onlangs heeft men hem kunnen horen als solist in de rol van Leporello in Don Giovanni van Mozart (met het gezelschap Justiniana), in de rol van Tweedeldum en in de rol van de Roi Rouge in Miroir d’ Alice van de componist Thomas Nguye , opgevoerd in de opera van Reims, in de rol van Sancho in Don Quichotte van Jules Massenet (met het gezelschap Maurice en anderen) en ook nog in de rol van Papageno in de Toverfluit van W.A. Mozart.