Biografieën 2021

De Editie van 2021 werd geleid door de chef-dirigent Daniel Reuss van Cappella Amsterdam. De Meesters van deze editie zijn vier zangers van Dit ensemble. De twintig Gezellen zullen hebben auditie gedaan om deel te mogen nemen.

Daniel Reuss

Daniel Reuss (1961) studeerde koordirectie aan het conservatorium van Rotterdam bij Barend Schuurman. Op zijn 21e richtte hij het Oude Muziek Koor Arnhem op. In 1990 werd Daniel Reuss artistiek leider van Cappella Amsterdam. Het ensemble heeft zich afgelopen jaren onder zijn artistieke leiding zowel in oude muziek als in het moderne en hedendaagse repertoire in Nederland een prominente positie verworven. Met Cappella Amsterdam bracht hij zeer positief ontvangen cd’s uit, zoals Lux Aeterna (bekroond met de Diapason d’Or 2009), de cd met psalmen van Sweelinck en recentelijk de cd met Janáĉek Choral Works, die een Edison ontving.

Van 2003 tot 2006 was hij chef-dirigent van het RIAS Kammerchor in Berlijn. Met dit koor maakte hij een aantal succesvolle CD’s, zoals Le Vin Herbé (Martin), Solomon (Händel) en Les Noces (Stravinsky). De cd’s werden onderscheiden met diverse prijzen, waaronder Preis der Deutsche Schallplattenkritik, Echo Award, Midem Classical Award, Diapason d’Or en Choc du Monde de la Musique.

Van 2008 tot 2013 combineerde Daniel Reuss zijn werkzaamheden als artistiek leider van Cappella Amsterdam met het chef-dirigentschap van het Estonian Philharmonic Chamber Choir. In 2010 verscheen de cd Golgotha (Martin), een gezamenlijke productie van Cappella Amsterdam en het Estonian Philharmonic Chamber Choir.

In 2006 was Daniel Reuss, op uitnodiging van Pierre Boulez, te gast op de Lucerne Festival Academy in Zwitserland als docent en dirigent. In februari 2007 maakte Daniel Reuss zijn debuut bij de English National Opera, met Agrippina (Händel). Daniel Reuss werkt geregeld samen met ensembles en orkesten uit heel Europa, zoals Akademie für Alte Musik Berlin, MusikFabrik, Scharoun Ensemble en de Radio Kamer Filharmonie. Sinds 2015 is Daniel Reuss tevens chef-dirigent van het Ensemble Vocal Lausanne

Geert Berghs

Dr. Geert Berghs studeerde aanvankelijk geneeskunde en muziekwetenschap, en later solozang bij Margreet Honig, Kurt Equiluz en Henny Diemer. Hij ontwikkelde zich tot een veelzijdig solozanger en maakte enige jaren deel uit van The Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman. In de latere jaren was hij als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar hij onderzoek verrichtte naar de ontwikkeling door de jaren heen van de zangstem bij 200 professionele koorzangers. Verder studeert hij al vele jaren bij ademleraar Paul Triepels. Geert Berghs heeft vele jonge zangers opgeleid die als solist op verschillende podia te horen zijn. Zijn leerlingen traden toe tot de belangrijkste professionele koren in Nederland.

Als oprichter van Stichting Tettix organiseerde hij eerder een Johannes Passion onder leiding van zijn voormalige leraar Kurt Equiluz (“Jonge Zangers, Oude Meester”), waarbij zijn leerlingen de soli en de koorpartijen voor hun rekening namen. Met enkele jaren luisterervaring in de auditiecommissie van het Nederlands Kamerkoor nam Geert Berghs het initiatief tot Meesters&Gezellen, dat sinds 2011 een jaarlijkse editie beleeft.

Meesters&Gezellen stond model voor het in juli 2013 opgerichte Tenso Europe Chamber Choir, onder leiding van Kaspars Putniņš en met Geert Berghs als vocal coach. Geert Berghs is als docent zang verbonden aan de afdeling koordirectie van het Conservatorium van Amsterdam en in 2021 als gastdocent aan de Sibelius Academie in Helsinki.

Marijke van der Harst (meester)

Marijke van der Harst (sopraan) studeerde piano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en behaalde in 1990 haar diploma aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Ze studeerde bij Geert Berghs, Valérie Guillorit en Kurt Equiluz (masterclass). Momenteel ontvangt zij lessen van Ingrid Voermans en Mariëtte Witteveen. Al vele jaren zingt zij in de vaste bezetting van het kamerkoor Cappella Amsterdam (o.l.v. Daniel Reuss) waarmee ze vele prijswinnende cd-opnamen maakte en dat inmiddels behoort tot de beste kamerkoren van Europa. Regelmatig neemt zij in dit koor solopartijen voor haar rekening. Ook nam zij deel aan projecten van o.a. Collegium Vocale Gent, La Chapelle Royale (Philippe Herreweghe), het Groot Omroepkoor, de Nederlandse Bachvereniging (Jos van Veldhoven), het Nederlands Kamerkoor, het Gesualdo Consort Amsterdam (Harry van der Kamp) en andere ensembles.

Inga Schneider (meester)

Inga Schneider maakt sinds het jaar 2000 deel uit van Cappella Amsterdam en vanaf 2011van Vocalconsort Berlin. Daarnaast verleent ze haar medewerking in Nederland en Duitsland aan producties op het gebied van kameropera, kamermuziek en oratorium. Zij studeerde Viool en Zang aan de Hochschule für Musik und Theater Hannover en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Aldaar werd haar bij het behalen van het Masterdiploma Solozang een onderscheiding toegekend voor integriteit en veelzijdigheid. “Prachtige stukken in ensemble zingen met dezelfde intensiteit en open oren naar buiten en naar binnen is voor mij het mooiste wat er bestaat. Met 24 jonge zangers uit heel Europa aan hetzelfde muzikale idee werken is vanzelfsprekend en probleemloos. Ik ben verheugd mijn kennis en ervaring door te mogen geven. Deze nieuwe generatie ensemblezangers maken me zeer enthousiast.”

Martin Logar (meester)

From 2011 to 2017, the Slovenian tenor Martin Logar was a member of Slovenian Philharmonic Choir, where he regularly performed as a soloist. In 2017 he obtained a Master’s degree with Matjaž Robavs and received the Prešeren award for his performance of the Evangelist role in J. S. Bach’s Johannespassion. Now he works as a freelancer soloistically and with ensembles in Germany, Holland and Switzerland. In 2015 he joined Meesters&Gezellen as a Gezel and was Daniel Reuss was impressed  about his qualities as a singer.

His recently performed solo parts are several Bach’s Cantatas, Evangelist roles, Oratorios, masses and concerts. His soloistic work is also to be heard in some recently issued CDs (A. Caldara’s sacred works with Vokalakademie Berlin, D.Močnik: Christmas oratorio, J. Golob: Missa in C).

As a choral singer, he is cooperating with a multitude of renowned European choirs, such as Cappella Amsterdam, Zürcher Singakademie, Chorwerk Ruhr, where he also takes on the solo parts. With Cappella Amsterdam he was participating in the production of an awarded album “In umbra mortis”. As a chamber ensemble singer, Martin Logar gained experience with several smaller groups; Ingenium Ensemble, Pushluschtae, Klangforum Heidelberg and the Vocal ensemble of the Festival Origen, with which he is regularly performing on the suspended stage of the Julier pass tower at 2284m above the sea level. There he had to insert a few extra breathing markings.

Harry van der Kamp (meester)

Harry van der Kamp (bas) studeerde o.a. bij Max van Egmond aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Hij behoorde tot de founding singers van Cappella Amsterdam en was vervolgens 20 jaar in dienst van het Nederlands Kamerkoor, waarvan 7 jaar als artistiek adviseur. Hij is professor emeritus van de University of the Arts te Bremen. Hij geniet wereldwijde bekendheid als bas-bariton in de barokwereld. Van New York tot Peking trad hij op met leidende barokspecialisten als Gustav Leonhardt en Nikolaus Harnoncourt en vele van hun navolgers. Hij zong in opera’s van Peri en Monteverdi tot Viviers en Knaifel, in Requiems van Pierre de la Rue tot Giuseppe Verdi, in Lamentaties van Tallis tot Strawinsky. Als solist en ensemblezanger heeft hij talloze cd-opnamen op zijn naam staan. Met zijn eigen Gesualdo Consort Amsterdam nam hij o.a. CD-premières op van Cavalieri, Lacorcia, C.P.E. Bach en Sweelinck (complete werken) die met Edisons, Grammy’s, Echo’s Klassik en Diapasons werden bekroond. Harry van der Kamp is Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

http://harryvanderkamp.nl

Bram Trouwborst (meester)
Bram Trouwborst (1977) studeerde na zijn middelbare schooltijd eerst Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en later Ruslandkunde in Leiden. Pas veel later – in 2011 – besloot hij om een conservatoriumstudie te beginnen. Van 2011-2013 studeerde Bram Oude Muziek in Tilburg bij Ildiko Hajnal, waarna hij in 2013 werd toegelaten tot de Master ‘Advanced Vocal Ensemble Studies’ aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel, Zwitserland.

Deze Master rondde hij in 2015 ‘met distinctie’ af. Momenteel wordt hij begeleid door Geert Berghs. Als solist treedt Bram voornamelijk op in oratoria, passies en cantates uit de Franse, Duitse en Italiaanse barok. Daarnaast heeft hij een grote voorliefde voor het polyfone ensemble-repertoire uit de veertiende, vijftiende en zestiende eeuw. De vaste ensembles waar hij medewerking aan verleent (Seconda Pratica, Cantores Sancti Gregorii, Hemony Ensemble en Ensemble Hieronymus) specialiseren zich dan ook op dat gebied. Als freelance koorzanger is Bram
onder andere werkzaam voor het Laurens Collegium, het Helsinki Chamber Choir, Consensus Vocalis en het Nederlands Kamerkoor.